paleo

Dieta Paleo czyli powrót do korzeni

13:39 HappyGoLucky 20 Comments

Czy słyszeliście o diecie Paleo?

Tak naprawdę nie jest to dieta w znaczeniu kuracji odchudzającej ale ludzie bardzo często (i dużo) na niej chudną.Polega ona z grubsza na tym, żeby jeść tylko to, do czego ludzki organizm został przystosowany ewolucyjnie, czyli wszelkiego rodzaju mięsa, jaja, ryby, owoce, warzywa, orzechy itp. oleje raczej zwierzęce (!) niż roślinne (np. tran), wyjątkiem jest min. oliwa z oliwek, olej kokosowy i lniany.

Nie liczymy kalorii, jemy, kiedy jesteśmy głodni.

Prawdziwym wyzwaniem jest fakt odrzucenia skrobi (pieczywo, ryże, kasze, warzywa strączkowe itp.) i nabiału jako produktów stosunkowo nowych w diecie homo sapiens i wprowadzonych do niej sztucznie.






Nie znalazłam w zasadzie głosów krytycznych na jej temat (z wyjątkiem osób, które przeczytały gdzieś, że skoro odżywiamy się, jak ludzie pierwotni, to na pewno każą im jeść surowe mięso ;)) ), same zachwyty i opisy doskonałego samopoczucia, wyleczenia z przewlekłych chorób, ogromnego przypływu energii (po około dwóch tygodniach, kiedy organizm przestawi się na nowy tryb, w pierwszych dniach głód węglowodanów może dokuczać) i znacznych spadków wagi.

Pomocny przy decydowaniu co (nie) jest dozwolone może okazać się doskonały przewodnik: 


Muszę go wydrukować :D

Kupiłam też książkę Loren Cordain i przetestuję na sobie.



Trochę się boję tego obciecia wegli ale ludzie, którzy odżywiają się w ten sposób mówią (w tym znajomy trener od crossfitu, odżywiający się w ten sposób), że jak organizm się już przestawi, to nie ma najmniejszego problemu z czymkolwiek a energii jest wręcz nadmiar i ciężko jest spać ponad 6 godzin na dobę :)

I żeby nie było, że to sama surowizna i je się sałatę, zagryzając kiełkami - przykładowe danie (Muffiny z http://nomnompaleo.com):




Ciekawe linki:

Co myślicie? :)

You Might Also Like

20 komentarzy:

  1. tez jestem na paleo witaj w klubie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. cięzko bylo mi zrezygnowac z nabialu pieczywa i warzyw straczkowych ale jest juz ok ;) po malu odstawialam te rzeczy czasami do nich wracam robie sobie 1 dzien bez paleo zeby nie zwariowac ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. chcesz przejsc na paleo na dobre?

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie czytam Twojego bloga :)

    Zastanawiam się, czy przejście na dobre jest wykonalne np. w okresach typu Święta ale tak, jeśli okaże się to dla mojego organizmu dobre, to myślę o stosowaniu tego na stałe, w tak dużym zakresie, jak tylko się da, z podobnym nastawieniem jak Twoje, typu wolny dzień od czasu do czasu :)

    A coś się zmieniło u Ciebie w zdrowiu/wadze/samopoczuciu itp.?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. lepiej spie, nie wyhocdza mi wlosy, lepszy mam stan paznokci, lepeij sie czuje, dostarczam do organizmu witaminy i mineraly takze jest ok :))

      Usuń
  5. dopiero przestawiam się na zdrowe odzywianie, program mi liczy czego jeszcze ile powinnam zjeść a tu takie coś...tylko właśnie....ja bym chyba żarła owoce apropo braku węgli...:P raz byłam na diecie oczyszczającej warzywno-owocowej bez węgli i wy3małam całe 4 dni!! albo i niecałe...:P ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jak było?
      4 dni oczyszczającej głodówki (bo na tym właśnie byłaś :)) to i tak dużo :)

      Usuń
  6. ale owoce możesz ile chcesz :) tu nie obcinasz węglowodanów tylko skrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Całkiem ciekawa dieta ! Mi ciężko byłoby się odzwyczaić od jajek i jogurtów. A Ty jak z tym sobie radzisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jajka możesz :)
      Jogurty natuealne i kefiry też od biedy przejdą ale trzeba bardzo ograniczać :D Ale że ja żyję nabiałem ;) to nie będzie łatwo :)

      Usuń
  8. Słyszałam od kogoś, że ta dieta jest świetna. Ale jak przejdziesz na zdrowe odżywianie, pozbędziesz się słodyczy, ograniczysz chleb, będziesz jeść dużo owoców i warzyw, pić dużo wody- to zapewne będziesz się tak samo czuła jak po paleo.

    Ja tej diety nie stosuje, a czuje się niesamowicie lekko, radośnie:D Paznokcie mam twarde, skórę idealnie gładką. A plusów jest jeszcze więcej!!

    Jeśli lubisz sie bawić w taki rzeczy lub musisz mieć plan odżywiania bo nie masz silnej woli to PALEO moim zdaniem to najlepszy wybór!

    OdpowiedzUsuń
  9. ciekawe, że organizm ludzki nie jest przystosowany do jedzenia ryżu, fasoli ani zbóż, ale ośmiornicy owszem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ośmiornicę to raczej w okolicach śródziemnomorskich :)

      Niemniej człowiek zaczął uprawiać zboża dopiero parę tys. lat temu. Ponadto zboża uprawiane aktualnie są tak silnie zmodyfikowane, że dają plony 500x większe niż oryginalne rośliny, wnioski są chyba proste :)

      Usuń
  10. Myślę, że wystarczy sprawdzić sobie ile człowiek żył w paleolicie :D Tak, wiem, wiem, rozwój medycyny, bla bla bla.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Medycyny, higieny, nie musimy polować na dzikie zwierzęta, według mnie to całkiem znaczące bla bla :)

      Usuń